» 
Arabic Bulgarian Chinese Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Malagasy Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swedish Thai Turkish Vietnamese
Arabic Bulgarian Chinese Croatian Czech Danish Dutch English Estonian Finnish French German Greek Hebrew Hindi Hungarian Icelandic Indonesian Italian Japanese Korean Latvian Lithuanian Malagasy Norwegian Persian Polish Portuguese Romanian Russian Serbian Slovak Slovenian Spanish Swedish Thai Turkish Vietnamese

definition - The_Daily_Express

definition of Wikipedia

   Advertizing ▼

Wikipedia

Daily Express

From Wikipedia, the free encyclopedia

  (Redirected from The Daily Express)
Jump to: navigation, search
Daily Express

Front page, 2009-01-10
TypeDaily newspaper
FormatTabloid
OwnerRichard Desmond
PublisherNorthern and Shell Media
EditorPeter Hill
Founded1900
Political alignmentConservative
Headquarters10 Lower Thames Street,
London EC3R 6EN
Circulation677,750[1]
Official websitewww.express.co.uk

The Daily Express is a conservative, British tabloid newspaper. It is a middle-market title, the flagship title of Express Newspapers and is currently owned by Richard Desmond. As of December 2009, it has a circulation of 677,750.[1]

Express Newspapers publishes the Daily Express, Sunday Express (launched in 1918), Daily Star and Daily Star Sunday.

Contents

History

The Daily Express was founded in 1900 by Cyril Arthur Pearson, publisher of Pearson's Own and other titles. Pearson sold the title after losing his sight and it was bought in 1916 by the future Lord Beaverbrook. It was one of the first papers to carry gossip, sports, and women's features, and the first newspaper in Britain to have a crossword. The Russian communist revolutionary Leon Trotsky wrote despatches for the paper following his expulsion from the Soviet Union in 1929.[2] It moved in 1931 to 120 Fleet Street, a specially-commissioned art deco building. Under Beaverbrook the newspaper achieved a phenomenally high circulation, setting records for newspaper sales several times throughout the 1930s.[3] Its success was partly due to an aggressive marketing campaign and a vigorous circulation war with other populist newspapers. Beaverbrook also discovered and encouraged a gifted editor named Arthur Christiansen, who showed an uncommon gift for staying in touch with the interests of the reading public. The paper also featured Alfred Bestall's Rupert Bear cartoon and satirical cartoons by Carl Giles. An infamous front page headline of these years was "Judea Declares War on Germany", published on 24 March 1933.

In March 1962, Beaverbrook was attacked in the House of Commons for running "a sustained vendetta" against the Royal Family in the Express titles.[4] In the same month Prince Philip, Duke of Edinburgh, in one of his famous unguarded moments, described the Express as "a bloody awful newspaper. It is full of lies, scandal and imagination. It is a vicious paper."[5] At the height of Beaverbrook's time in control, he told a Royal Commission on the press that he ran his papers "purely for the purpose of making propaganda".[6] The arrival of television and the public's changing interests took their toll on circulation, and following Beaverbrook's death in 1964, the paper's circulation declined for several years.[3]

"I run the paper for the purpose of making propaganda and with no other motive".[6]
Lord Beaverbrook, former owner.

The Daily Express switched from broadsheet to tabloid in 1977 and was bought by the construction company Trafalgar House in the same year. Its publishing company, Beaverbrook Newspapers, was renamed Express Newspapers. In 1982 Trafalgar House spun off its publishing interests into a new company, Fleet Holdings, under the leadership of Lord Matthews, but this succumbed to a hostile takeover by United Newspapers in 1985. Under United's ownership, the Express titles moved from Fleet Street to Blackfriars Road in 1989. As part of a marketing campaign designed to increase circulation, the paper was renamed The Express in 1996 (with the Sunday Express becoming The Express on Sunday).

Express Newspapers was sold to publisher Richard Desmond in 2000, by which time the names had reverted to Daily Express and Sunday Express. In 2004 the newspaper moved to its present location on Lower Thames Street in the City of London.[3]

On 31 October 2005 UK Media Group Entertainment Rights secured majority interest from the Daily Express on Rupert Bear. They paid £6 million for a 66.6% control of the character. The Express Newspaper retains minority interest of one-third plus the right to publish Rupert Bear stories in certain Express publications.

Desmond era

In 2000, Express Newspapers was bought by Richard Desmond, publisher of a range of magazines including the celebrity magazine OK!. Controversy surrounded the acquisition because, at the time, Desmond also owned a selection of pornographic magazines such as Big Ones and Asian Babes — which led to him being nicknamed "Dirty Des" by Private Eye. He is still the owner of the most popular pornographic television channel in the UK, Television X. Desmond's purchase of the paper led to the departure of many staff including the then editor, Rosie Boycott, and columnist Peter Hitchens moved to The Mail on Sunday, stating that he could not morally work for a newspaper owned by a pornographer. Boycott, despite her different politics, had an unlikely respect for Hitchens.[7] Stars of old Fleet Street, like the showbiz interviewer and feature writer Paul Callan, were brought in to restore some of the journalistic weight enjoyed by the paper in its peak years.

Express Newspapers left the National Publishers Association in 2007 over unpaid fees. Since payments made to the NPA fund the Press Complaints Commission, it is possible that the Express and its sister papers could cease being regulated by the PCC. The chairman of the Press Standards Board of Finance, which manages PCC funds, described Express Newspapers as a "rogue publisher".[8]

The Express group lost an unusually large number of high-profile libel cases in 2008-2009; it was forced to pay damages to people involved in the Madeleine McCann case (see below), a member of the Muslim Council of Great Britain, the footballer Marco Materazzi and the sports agent Willie McKay.

The string of losses led the media commentator Roy Greenslade to conclude that Express Newspapers (which also publishes the Star titles) paid out more in libel damages over that period than any other newspaper group; although most of the individual amounts paid were not disclosed, the total damages were disclosed at £1,570,000.[9] Greenslade characterised Desmond as a "rogue proprietor".

In late 2008, Express Newspapers began a redundancy plan to cutting 80 jobs, with the aim of reducing costs by £2.5 million; too few staff were willing to take voluntary redundancy.[10][11] In early 2008, a previous cost-cutting exercise by the group triggered the first 24-hour national press strike in the UK for 18 years.[12] In late August 2009, plans for a further 70 redundancies were announced, affecting journalists across Express Newspapers (including the Daily and Sunday Express, the Daily Star, and the Daily Star Sunday).[13]

Also in August 2009, the Advertising Standards Authority criticised the company for running advertorials as features alongside adverts for the same products. The ASA noted that the pieces were 'always and uniquely favourable to the product featured in the accompanying ads and contained claims that have been or would be likely to be prohibited in advertisements' [14][15][16][17][18]

In January 2010, the Daily Express was yet again censured by the Advertising Standards Authority over a front-page promotion for "free" fireworks. This led to comment that the Express has become "the Ryanair of Fleet Street", in that it is a "frequent offender" which pays little heed to the ASA's criticisms.[19]

In spite of cost-cutting and staff redundancies under Desmond's ownership, the loss of a large number of libel cases, and the concentration of front pages on arguably spurious news (see below), the Daily Express carries a banner on its front page proclaiming itself "The World's Greatest Newspaper".[20] Despite the paper's claim, the scope of its news coverage is very limited when compared to the traditional quality British broadsheets such as the Daily Telegraph, The Guardian and The Times - or even its main mid-market competitor, the Daily Mail. There is little or often no foreign news, and many reports on topics the newspapers chooses to report are highly emotional and little attempt is made to rationalise the protagonists' point of view.

Sunday Express

The Sunday Express was launched in 1918. It is currently edited by Martin Townsend.

The Daily Express and the Daily Mail

The Daily Express has for many decades been a rival of the Daily Mail, and each frequently attacks the other's journalistic integrity. In the late 1990s, when Tony Blair's New Labour government was at its most popular, the Express attempted to reinvent itself somewhat: it developed a less stridently right wing political stance than the Mail and, under editor Rosie Boycott, presented an agenda to the left of the Mail's, referring to itself as "the voice of New Britain". However, the Boycott era was a very short-lived blip in the Express's long history, and since its acquisition by Richard Desmond the paper has moved back to the conservative right. It is known for its frequent headlines about immigration. It also focuses frequently on Muslims, in cases such as Aishah Azmi, a teacher who wore a burka, and the establishment of Shariah courts.[21] In the 2001 general election it supported the Labour Party, but in 2004 it switched its support back to the Conservative Party, which had been its traditional political home for many decades.[22]

Circulation figures according to the Audit Bureau of Circulations in December 2009 showed gross sales of its long-standing rival the Daily Mail are at 2,113,134, compared with 677,750 for the Daily Express.[1]

Controversial themes

Dunblane Controversy

(See Sunday Express Dunblane controversy)

The Sunday Express Dunblane controversy began after the Scottish edition of the Sunday Express newspaper published a front page article critical of survivors of the Dunblane massacre.

The article, entitled "Anniversary Shame of Dunblane Survivors", criticised the 18-year-old survivors for posting "shocking blogs and photographs of themselves on the internet", revealing that they drank alcohol, made rude gestures, and talked about their sex lives.

John Bodkin Adams

Suspected serial killer Dr John Bodkin Adams was arrested in 1956 suspected of murdering up to 400 of his wealthy patients in Eastbourne, England.[23] The press, egged on by police leaks, unanimously declared Adams guilty except for Percy Hoskins, chief crime reporter for the Express.[24] Hoskins was adamant that Adams was merely a naive doctor prosecuted by an overzealous detective, Herbert Hannam, who Hoskins disliked from previous cases.[24] The Express, under Hoskins' direction, was therefore the only major paper to defend Adams, causing Lord Beaverbrook to frequently question Hoskins' stance on the matter.[24] Adams was tried for the murder of Edith Alice Morrell in 1957 and found not guilty (a second count was withdrawn controversially). After the case a jubilant Beaverbrook phoned Hoskins and said: "Two people were acquitted today" - meaning Hoskins as well.[24] The Express then carried an exclusive interview with Adams, who Hoskins interviewed for two weeks after the trial in a safe house away from other newspapers. According to archives released in 2003, Adams was thought by police to have killed 163 patients.[23]

"Diana Express"

The Daily Express has a reputation for consistently printing conspiracy theories based on the death of Princess Diana as front page news, earning it the nickname, the Daily Ex-Princess; this is often satirised in Private Eye, the newspaper being labelled the Diana Express or the Di'ly Express, possibly due to Desmond's close friendship with regular Eye target Mohamed Fayed.[25] Even on 7 July 2006, the anniversary of the London bombings (used by most other newspapers to publish commemorations) the front page was given over to Diana. This tendency was also mocked on Have I Got News for You when on 6 November 2006, the day other papers reported the death sentence given to Saddam Hussein on their front pages, the Express led with “SPIES COVER UP DIANA 'MURDER'”.According to The Independent "The Diana stories appear on Mondays because Sunday is often a quiet day."[26]

"Madeleine Express"

In the second half of 2007 the Daily Express gave a large amount of coverage to the missing child Madeleine McCann. From 3 August 2007, the Express dedicated at least part of the next 100 front pages to Madeleine in a run that lasted until 10 November 2007. Of the 100, 82 of these were the main headline (often stylised by "MADELEINE" in red block capitals, plus a picture of the child).

Though the family initially said that some journalists may have "overstepped their mark" they acknowledged the benefits in keeping the case in the public eye,[27] but argued that the coverage needed to be toned down since daily headlines are not necessarily helpful.[28] However, in March 2008, the McCanns launched a libel suit against the Daily Express and its sister newspaper, the Daily Star, as well as their Sunday equivalents, following the newspapers' coverage of the case. The action concerned more than 100 stories across the four newspapers, which accused the McCanns of involvement in their daughter's disappearance.[29] One immediate consequence of the action was that Express Newspapers pulled all references to Madeleine from its websites.[30]

In a settlement reached at the High Court of Justice, the newspapers agreed to run a front-page apology to the McCanns on 19 March 2008, publish another apology on the front pages of the Sunday editions of 23 March and make a statement of apology at the High Court. These apologies were described by media commentator Roy Greenslade as "unprecedented". The newspapers also agreed to pay costs and substantial damages, which the McCanns said they would use to fund the search for their daughter.[29] In its apology, the Express stated that "a number of articles in the newspaper have suggested that the couple caused the death of their missing daughter Madeleine and then covered it up. We acknowledge that there is no evidence whatsoever to support this theory and that Kate and Gerry are completely innocent of any involvement in their daughter's disappearance."[31] This was followed in October by an apology and payout (forwarded to the fund again) to a group who had become known as the "Tapas Seven" in relation to the case.[32]

Further front-page themes

In recent years the Daily Express has arguably selected front-page stories that follow recurring themes, and often ignore major news of the day in favour of arguably spurious stories. In addition to the repetition of stories about Diana, Princess of Wales, and Madeleine McCann, noted above, further themes recur regularly on the paper's front page:

In recent years the trajectory of UK house prices has been one such focus of the Daily Express, leading to smallish monthly movements (single digit percentage house prices reported by organisations such as the Halifax) being reported as evidence that the UK property market is booming. However, such modest fluctuations have nearly always been reported on in a much more objective and sober analytical tone in the Express's UK rivals, as well as in Britain's broadsheet newspapers and television and radio news.

During 2009 and 2010, health stories increasingly featured on the paper's front page, many deriving from press releases from food industry bodies. The paper has often featured multiple stories a week claiming the discovery of potential or imminent cures from everyday foods for Alzheimer's disease or various cancers, under headlines such as "Sunshine vitamins cut risk of cancer" and "Tea is a real tonic".[33] [34] Broccoli, apples, and aspirin were also featured as "miracle cures" on Daily Express front pages during later 2009.[35]

In late 2009 early 2010, the Daily Express began featuring global warming stories on its front page. However, the tone taken by these articles, under headlines such as "The new climate change scandal" and "Climate nut Brown will ruin Britain", was highly critical of the theory of man-made climate change.[36] [37]

The weather. In recent years, the Express has regularly featured front-page stories about current or imminent weather conditions, under headlines such as "Britain gets 70F Indian summer".[38]

Editors

Daily Express

Sunday Express

1920: James Douglas
1928: James Douglas and John Gordon
1931: John Gordon
1952: Harold Keeble
1954: John Junor
1986: Robin Esser
1989: Robin Morgan
1991: Eve Pollard
1994: Brian Hitchen
1995: Sue Douglas
1996: Richard Addis
1998: Amanda Platell
1999: Michael Pilgrim
2001: Martin Townsend

Columnists

Present columnists:

Past columnists:

See also

References

  1. ^ a b c "ABCs". guardian.co.uk. http://www.guardian.co.uk/media/2010/jan/15/abcs-star-mail-yearly-rise. Retrieved 27 January 2010.  (December 2009)
  2. ^ "CPGB: Trotsky the Temporary Bolshevik Exposed". Marxists Internet Archive. http://www.marxists.org/archive/murphy-jt/1929/03/08.htm. Retrieved 13 April 2009. 
  3. ^ a b c "Daily Express: A chequered history". BBC. 25 January 2001. http://news.bbc.co.uk/1/hi/business/974835.stm. 
  4. ^ "'Vendetta against Royal Family': M.P. criticizes Lord Beaverbrook", The Times, London, 21 March 1962, p.5.
  5. ^ "Royalty's Recourse", Time, New York, 30 March 1962.
  6. ^ a b http://www.history.ac.uk/ihr/Resources/Books/adammatthew5.html[dead link]
  7. ^ Peter Hitchens "Everything you write is complete ****," she says, "but I like you", New Statesman, 18 December 2000. Retrieved on 19 March 2008.
  8. ^ "'Rogue publisher' Richard Desmond in fallout with PCC". Press Gazette (Wilmington Business Information). 24 March 2009. http://www.pressgazette.co.uk/story.asp?sectioncode=1&storycode=43409&c=1. Retrieved 28 March 2009. 
  9. ^ "Libel pay-outs show why Desmond is a rogue proprietor". guardian.co.uk (Guardian News and Media Limited). 11 February 2009. http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2009/feb/11/richarddesmond-dailyexpress. Retrieved 28 March 2009. 
  10. ^ "More than 80 jobs to go in Express cull". guardian.co.uk (Guardian News and Media Limited). 10 October 2008. http://www.guardian.co.uk/media/2008/sep/10/dailyexpress.richarddesmond. Retrieved 28 March 2009. 
  11. ^ "Express Newspapers looks for fresh savings as it misses redundancy target". guardian.co.uk (Guardian News and Media Limited). 6 March 2009. http://www.guardian.co.uk/media/2009/mar/06/express-newspapers-looks-for-savings. Retrieved 28 March 2009. 
  12. ^ "Desmond braves Express picket line". guardian.co.uk (Guardian News and Media Limited). 4 April 2009. http://www.guardian.co.uk/media/2008/apr/04/dailyexpress.dailystar. Retrieved 28 March 2009. 
  13. ^ http://www.journalism.co.uk/2/articles/535630.php Northern & Shell to axe 70 journalists from Express and Star titles, Journalism.co.uk
  14. ^ Sweney, Mark (12 August 2009). "ASA raps Richard Desmond's Express Newspapers over advertorials". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2009/aug/12/express-newspapers-advertorials-richard-desmond-asa. Retrieved 15 August 2009. 
  15. ^ "ASA Adjudications : Express Newspapers and Goldshield Ltd". ASA. 12 August 2009. http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Public/TF_ADJ_46700.htm. Retrieved 15 August 2009. 
  16. ^ "ASA Adjudications : Express Newspapers and Orthotics Online Ltd". ASA. 12 August 2009. http://www.asa.org.uk/asa/adjudications/Public/TF_ADJ_46733.htm. Retrieved 15 August 2009. 
  17. ^ dications/Public/TF_ADJ_46734.htm "ASA Adjudications : Express Newspapers and LadyCare Lifetime Ltd". ASA. 12 August 2009. http://www.asa.org.uk/asa/adjunday dications/Public/TF_ADJ_46734.htm. Retrieved 15 August 2009. 
  18. ^ http://www.guardian.co.uk/media/2009/aug/19/asa-daily-express-advertorial Express censured for fourth time in two weeks over undeclared advertorials, The Guardian, 19 August 2009
  19. ^ http://www.guardian.co.uk/media/greenslade/2010/jan/27/express-banned-advertising-desmond Dailt Express is the Rynair of Fleet Street, Greenslade Blog, guardian.co.uk, 27 January 2010.
  20. ^ http://tabloid-watch.blogspot.com/2009/11/peter-hill-actually-believes-express-is.html Tabloid Watch: Peter Hill actually believes the Express is the 'world's greatest newspaper'
  21. ^ McKinstry, Leo We Cannot Sit Back And Let Sharia Law Take Root In Britain, Daily Express, 30 April 2007.
  22. ^ "Express switches after Euro shift". BBC. 22 April 2004. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk_politics/3648087.stm. 
  23. ^ a b Cullen, Pamela V., "A Stranger in Blood: The Case Files on Dr John Bodkin Adams", London, Elliott & Thompson, 2006, ISBN 1-904027-19-9
  24. ^ a b c d Two Men Were Acquitted: The trial and acquittal of Doctor John Bodkin Adams, Secker & Warburg, 1984
  25. ^ For instance in the "Hackwatch" column of Private Eye #1174, 19 December 2006.
  26. ^ The Independent interview with Peter Hill 20 February 2006
  27. ^ "From Victims to Villains". ABC News. 12 September 2007. http://abcnews.go.com/International/Story?id=3587167&page=4. 
  28. ^ "I don’t think necessarily having newspaper headlines with the image of Madeleine being thrust on to people every single day helps. Clearly we have seen irresponsible reporting.". Sunday Herald. 26 August 2007. http://www.sundayherald.com/news/heraldnews/display.var.1644291.0.i_dont_think_necessarily_having_newspaper_headlines_with_the_image_of_madeleine_being_thrust_on_to_people_every_single_day_helps_clearly_we_have_seen_irresponsible_reporting.php. 
  29. ^ a b "Damages due over McCann stories". BBC News Online. 18 March 2008. http://news.bbc.co.uk/1/hi/uk/7303801.stm. 
  30. ^ Leigh Holmwood (13 March 2008). "Express titles cut back McCann coverage". The Guardian. http://www.guardian.co.uk/media/2008/mar/13/pressandpublishing.dailyexpress. Retrieved 17 March 2008. 
  31. ^ "Kate and Gerry McCann: Sorry". Daily Express. 19 March 2008. http://www.dailyexpress.co.uk/posts/view/38490. 
  32. ^ Libel payout for McCann friends 16 October 2008,BBC NEWS
  33. ^ http://news.sky.com/skynews/Home/UK-News/Fridays-Papers---Newspaper-Front-Pages-Friday-January-22-2010/Media-Gallery/201001315533247?lid=GALLERY_15533247_FridaysPapers-NewspaperFrontPagesFriday,January22,2010&lpos=searchresults Sky News: Newspaper front pages, 22 January 2010
  34. ^ http://tabloid-watch.blogspot.com/2009/11/from-worlds-greatest-newspaper-front.html Tabloid Watch: from the world's greatest newspaper: a front page about tea
  35. ^ http://www.anorak.co.uk/237092/scare-stories/vitamin-d-can-cure-cancer-and-other-daily-express-miracles.html
  36. ^ http://news.sky.com/skynews/Home/Mondays-Papers---Newspaper-Front-Pages-Monday-January-18-2010/Media-Gallery/201001315527578?lid=GALLERY_15527578_MondaysPapers-NewspaperFrontPagesMonday,January18,2010&lpos=searchresults Sky News: Newpaper front pages, 18 January 2010
  37. ^ http://toryardvaark.wordpress.com/2009/12/19/climategate-copenhagen-daily-express-gordon-brown-the-climate-nut-who-will-ruin-britain/ The Tory Aardvark's Blog: Climategate – Copenhagen Daily Express: “Gordon Brown The Climate Nut Who Will Ruin Britain”
  38. ^ http://tabloid-watch.blogspot.com/2009/10/pointless-stories-round-up.html
Notes
  • Derek Jameson, ‘Matthews, Victor Collin, Baron Matthews (1919–1995)’, Oxford Dictionary of National Biography, Oxford University Press, 2004 accessed 9 September 2007

External links

 

All translations of The_Daily_Express


sensagent's content

  • definitions
  • synonyms
  • antonyms
  • encyclopedia

Dictionary and translator for handheld

⇨ New : sensagent is now available on your handheld

   Advertising ▼

sensagent's office

Shortkey or widget. Free.

Windows Shortkey: sensagent. Free.

Vista Widget : sensagent. Free.

Webmaster Solution

Alexandria

A windows (pop-into) of information (full-content of Sensagent) triggered by double-clicking any word on your webpage. Give contextual explanation and translation from your sites !

Try here  or   get the code

SensagentBox

With a SensagentBox, visitors to your site can access reliable information on over 5 million pages provided by Sensagent.com. Choose the design that fits your site.

Business solution

Improve your site content

Add new content to your site from Sensagent by XML.

Crawl products or adds

Get XML access to reach the best products.

Index images and define metadata

Get XML access to fix the meaning of your metadata.


Please, email us to describe your idea.

WordGame

The English word games are:
○   Anagrams
○   Wildcard, crossword
○   Lettris
○   Boggle.

Lettris

Lettris is a curious tetris-clone game where all the bricks have the same square shape but different content. Each square carries a letter. To make squares disappear and save space for other squares you have to assemble English words (left, right, up, down) from the falling squares.

boggle

Boggle gives you 3 minutes to find as many words (3 letters or more) as you can in a grid of 16 letters. You can also try the grid of 16 letters. Letters must be adjacent and longer words score better. See if you can get into the grid Hall of Fame !

English dictionary
Main references

Most English definitions are provided by WordNet .
English thesaurus is mainly derived from The Integral Dictionary (TID).
English Encyclopedia is licensed by Wikipedia (GNU).

Copyrights

The wordgames anagrams, crossword, Lettris and Boggle are provided by Memodata.
The web service Alexandria is granted from Memodata for the Ebay search.
The SensagentBox are offered by sensAgent.

Translation

Change the target language to find translations.
Tips: browse the semantic fields (see From ideas to words) in two languages to learn more.

last searches on the dictionary :

4652 online visitors

computed in 0.110s

I would like to report:
section :
a spelling or a grammatical mistake
an offensive content(racist, pornographic, injurious, etc.)
a copyright violation
an error
a missing statement
other
please precise:

Advertize

Partnership

Company informations

My account

login

registration

   Advertising ▼